Nederlanders ontdekken hun liefde voor hardlopen in tijden van crisis

Dinsdag, 9 juni 2020
Nederlanders ontdekken hun liefde voor hardlopen in tijden van crisis
Wie dacht de afgelopen tijd veel meer hardlopers op straat te hebben gezien, kan wel eens gelijk hebben gehad. Midden in een tijd van thuisisolatie blijkt dat de wereld verliefd is geworden op hardlopen. Uit de laatste cijfers van sportapp Runkeeper blijkt dat Nederlanders veel zijn gaan hardlopen in tijden van corona.

Uit het onderzoek*, namens sportmerk ASICS, onder 14.000 regelmatige sporters*** in 12 landen blijkt dat meer dan een derde (36%) nu actiever is dan voor de coronacrisis. Ondanks het feit dat de meeste sporten tot stilstand zijn gekomen door sociale afstandsmaatregelen.

75% meer maandelijkse actieve hardloop-app gebruikers

Cijfers van ASICS fitness-tracking-app, Runkeeper, laten zien dat hardlopers van elk niveau vaker vooruitgang boeken. In april 2020 zag de app het aantal registraties in Nederland met 464% toenemen en het aantal maandelijks actieve gebruikers met 75% in vergelijking met dezelfde tijd vorig jaar. In vergelijking: wereldwijd ligt dit rond de 44%. Het meldde ook een piek van 111% bij mensen in Nederland die wekelijks hardlopen.

Rennen en je vrij voelen

Het onderzoek laat ook zien dat voor de meerderheid van de mensen sporten meer is dan alleen lichamelijke gezondheid. Twee derde (67%) zegt dat lichaamsbeweging hen helpt mentaal om te gaan met moeilijke situaties zoals deze, waarin we ons nu bevinden. Acht op de tien (78%) hardlopers zeggen dat ze door actief te zijn zich zowel lichamelijk als geestelijk gezonder voelen en een groter gevoel van controle hebben. Een vergelijkbaar aantal (81%) zegt dat hardlopen essentieel is om hen te helpen hun geest leeg te maken.

Martijn Mensink, oprichter Mindful Run en ASICS Frontrunner zegt: "Bewegen en hardlopen zijn tijdens de ‘intelligente’ lockdown en sociale afstandsmaatregelen een centraal onderdeel geworden in het dagelijkse leven van veel mensen. De bevindingen van dit onderzoek bewijzen dat een loop of run veel meer is dan alleen een loop of run, vooral in tijden van crisis. Het is een manier voor mensen om gezond te blijven, maar het is meer dan dat. De mentale druk en de uitdagingen die deze tijd met zich mee brengt, kunnen even opzij gezet worden tijdens de activiteit."

Na COVID-19

Over de hele linie geven hardlopers aan net zo actief te blijven als deze crisis voorbij is. Bijna driekwart van de hardlopers (73%) zegt dat ze zoveel willen blijven hardlopen als nu, nadat de coronacrisis ten einde is gekomen, terwijl zeven op de tien (70%) mensen die regelmatig sporten vastbesloten zijn vast te houden aan de belangrijke rol die sport en beweging momenteel spelen in hun leven. Misschien wel het meest bemoedigend, van degenen die pas begonnen te rennen nadat de coronacrisis was begonnen, zegt bijna tweederde (62%) dat ze van plan zijn er in de toekomst aan vast te houden.

‘’Hardlopen is voor veel mensen tijdens deze periode een belangrijk middel geworden om hun fysieke en mentale welzijn versterken. Eerder bewijs heeft aangetoond dat regelmatige lichaamsbeweging effectief is om psychische aandoeningen te voorkomen en te behandelen. Deze bevindingen ondersteunen dat. Al met al versterkt het onderzoek wat we instinctief weten: fysieke activiteit zorgt ervoor dat we ons beter voelen. Dit sluit mooi aan bij de gedachte van ASICS, dat beweging iedereen kan helpen een gezonde geest te bereiken door middel van een gezond lichaam. Met de producten, diensten en evenementen willen zij hardlopers van elk niveau verder helpen, beter presteren en zichzelf beschermen tegen blessures, dus zowel tijdens deze pandemie als daarna,’’ aldus Martijn Mensink.

Het doel van ASICS is om iedereen te ondersteunen te genieten van de mentale vrijheid die hardlopen met zich meebrengt. Daarom streeft ASICS ernaar dat elke hardloper in de juiste schoen loopt - voor volledige gemoedsrust. ASICS moedigt alle hardlopers aan om hun perfecte schoen te vinden.

*Het onderzoek is afgenomen in mei 2020 onder 14.000 sporters in totaal, verdeeld over 12 markten, allemaal tussen 18 en 64 jaar en die minstens één keer per week sporten. Elke markt had 1.000 respondenten, tenzij anders aangegeven. Markten: Australië, Brazilië, China, Frankrijk, Duitsland, India, Italië, Japan, Rusland, Spanje, Verenigd Koninkrijk (2.000) en Verenigde Staten (2.000).
** Runkeeper User Trends | Running in the Era of COVID-19, mei 2020.
***Mensen die minstens één keer per week sporten.

Voor meer informatie ga naar www.asics.com/nl/nl-nl/mk/run-to-feel, volg #RunToFeel of bekijk de video.

Mogen we even je aandacht?

Wij laten je graag een website zien afgestemd op jouw voorkeuren. Deze website maakt gebruik van cookies voor analyse, gebruikerservaring en opbouw van klantprofielen voor het tonen van relevante advertenties op de website, externe websites en via sociale media. Meer informatie over het cookiegebruik op onze website vind je in ons cookiestatement. Afhankelijk van je voorkeuren kun je het gewenste machtigingsniveau selecteren bij ‘beheer cookies’.

Cookie instellingen

Wij laten je graag een goede website zien, afgestemd op jouw voorkeuren. Wil je dit ook? Zet dan de onderstaande onderdelen op 'Aan'. Hiermee geef je ons toestemming om je door middel van het gebruik van cookies en andere technieken een persoonlijke ervaring te bieden.

Analytische cookies

Deze cookies gebruiken we om onze website te verbeteren. We kunnen hiermee zien hoe je onze website gebruikt en waar we deze kunnen verbeteren. Deze data wordt anoniem opgeslagen en is niet te herleiden naar jou als persoon.

Relevantie

Wanneer je deze cookies "Aan" zet, kunnen we je een gepersonaliseerde ervaring bieden op de website en eventueel in onze nieuwsbrieven.

Social Media en externe embeds

Deze cookies gebruiken we om social media of andere embeds uit externe bronnen in te laden. De social media embeds kunnen hierdoor mogelijk zien dat jij onze website bezoekt en dit gebruiken voor het opbouwen van je profiel. In ruil daarvoor krijg je embeds te zien van onze eigen social media uitingen of interessante gerelateerde berichten van andere social media accounts.

Trackingpixels

Met deze permissie kunnen we trackingpixels plaatsen. Deze pixels gebruiken we om je gedrag op onze website te volgen en hiermee onze website en advertenties te optimaliseren.

Je hebt nog niet op alle vragen antwoord gegeven. Geef hierboven jouw voorkeur aan.