Ontwerper bedenkt 'knuffelhek' bij Marathon Eindhoven

Zaterdag, 20 mei 2017
Ontwerper bedenkt 'knuffelhek' bij Marathon Eindhoven
Het is deze week de Dutch Design Week in Eindhoven. Tijdens deze week konden vijf ontwerpers hun ontwerp voor de ultieme finishlijn van de marathon van Eindhoven pitchen. De winnaar kwam met 'knuffelhekken' bij de finish, zodat je je geliefde direct na je prestatie beter kunt omhelzen.

De ontwerpwedstrijd in het 'What if Lab: marathon Eindhoven' werd uitgeschreven door de organisatie van de Marathon Eindhoven en de Dutch Design Foundation. De opdracht was om een nieuwe finishlijn te ontwerpen voor de Eindhovense marathon op 8 oktober. Afgelopen dinsdag presenteerden vijf ontwerpers hun pitch.

'Goed dat je er bent'

Jelle Mastenbroek won de ontwerpopdracht met zijn idee om persoonlijke motivatie centraal te stellen van start tot finish. De titel van zijn concept is 'Goed dat je er bent', een slogan die ook al in bij binnenkomst in Eindhoven is te lezen. Die motivatie is voor iedereen weer verschillend. Al deze motivaties zijn in het concept van Mastenbroek te lezen op banieren in de stad, langs de route en rondom de finish.

Persoonlijke motivatie

Hoewel de opdracht vooral gericht was op een nieuwe finish, pakte winnaar Jelle Mastenbroek de hele beleving van de marathon aan. Hij begint al bij de inschrijving, waar je je persoonlijke motivatie opgeeft voor de marathon. Die motivatie krijg je bij het kritieke punt op 35 km op een groot scherm te zien. Zo wordt technologie gebruikt om je als loper extra te motiveren.

'Knuffelhek'

Jelle Mastenbroek had ook nagedacht over de inrichting van de finish. Hij dacht 'knuffelhekken' direct na de finish: door gaten in de hoge hekken te maken kun je daar na je prestatie gelijk je geliefde, vrienden en familie omarmen. Ook denkt hij om finishfoto's meer vanuit het perspectief van deelnemers te laten maken, dus op de rug naar de finish toe.

Anders naar finish kijken

Edgar Veer van Golazo Sports, de organisatie van de Marathon Eindhoven, en jurylid, is door de ontwerpwedstrijd met andere ogen naar de finish gaan kijken. Het is niet het einde van de marathon. “Marathonorganisaties zien dat gewoon als een gegeven. Er is een boog, en het gebied erna is super-functioneel ingericht, met uitgifte van sportdrank en medailles. Doordat de ontwerpers nu mee hebben gekeken, zie ik dat er veel meer mee kan.”

Marathon Eindhoven

Als prijs ontvangt Jelle Mastenbroek 4000 euro om zijn concept uit te werken. Wordt het goedgekeurd door de organisatie dan zou het zomaar kunnen dat zijn knuffelhekken en andere ideeën ook echt gaat beleven tijdens de Marathon Eindhoven op 8 oktober.

Bron: Dutch Design Week Eindhoven

Foto: DDF

Mogen we even je aandacht?

Wij laten je graag een website zien afgestemd op jouw voorkeuren. Deze website maakt gebruik van cookies voor analyse, gebruikerservaring en opbouw van klantprofielen voor het tonen van relevante advertenties op de website, externe websites en via sociale media. Meer informatie over het cookiegebruik op onze website vind je in ons cookiestatement. Afhankelijk van je voorkeuren kun je het gewenste machtigingsniveau selecteren bij ‘beheer cookies’.

Cookie instellingen

Wij laten je graag een goede website zien, afgestemd op jouw voorkeuren. Wil je dit ook? Zet dan de onderstaande onderdelen op 'Aan'. Hiermee geef je ons toestemming om je door middel van het gebruik van cookies en andere technieken een persoonlijke ervaring te bieden.

Analytische cookies

Deze cookies gebruiken we om onze website te verbeteren. We kunnen hiermee zien hoe je onze website gebruikt en waar we deze kunnen verbeteren. Deze data wordt anoniem opgeslagen en is niet te herleiden naar jou als persoon.

Relevantie

Wanneer je deze cookies "Aan" zet, kunnen we je een gepersonaliseerde ervaring bieden op de website en eventueel in onze nieuwsbrieven.

Social Media en externe embeds

Deze cookies gebruiken we om social media of andere embeds uit externe bronnen in te laden. De social media embeds kunnen hierdoor mogelijk zien dat jij onze website bezoekt en dit gebruiken voor het opbouwen van je profiel. In ruil daarvoor krijg je embeds te zien van onze eigen social media uitingen of interessante gerelateerde berichten van andere social media accounts.

Trackingpixels

Met deze permissie kunnen we trackingpixels plaatsen. Deze pixels gebruiken we om je gedrag op onze website te volgen en hiermee onze website en advertenties te optimaliseren.

Je hebt nog niet op alle vragen antwoord gegeven. Geef hierboven jouw voorkeur aan.